به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

نوشته دکتر سیدمهدی حجتی

وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه

چكيده:

مسؤوليت كيفري اطفال و كودكان كه در دو سده اخير توجه ويژه اي نسبت به آن مبذول گرديده و به لحاظ تعاريف متفاوتي كه از ناحيه كشورهاي مختلف در زمنيه كودك ارائه گرديده به بحثي چالشي تبديل گرديده و توجه نهادهاي بين المللي را نيز به خود معطوف نموده است.

اين مسأله در حقوق ايران بواسطه تعارض قواعد و مقررات شرعي با قوانين و اسناد بين المللي از اهميت بيشتري برخوردار گرديده و با توجه به عدم تفكيك سن مسؤوليت كيفري از سن بلوغ كيفري و تعيين سن بلوغ شرعي بعنوان سن مسؤوليت كيفري، باعث عدم تعيين رژيم خاص جزايي براي اطفال و كودكان گرديده است...

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:8 ] [ محمد حاجی حسین ]

هيات عمومي ديوان عدالت اداري با رفع يك مورد تعارض آرا، اعلام كرد بازنشستگي در دستگاه‌هاي دولتي منوط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن براي مستخدمان زن و ۵۰ سال براي مستخدمان مرد خواهد بود در غير اين صورت بر اساس مقررات مربوط سنوات خدمت، آنان بازخريد مي‎شوند.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن راي شماره ۳۶۱ هيات عمومي ديوان عدالت اداري در اين زمينه به شرح زير است؛ « اولا تعارض در مدلول آراي مذكور در گردش كار محرز است.

ثانيا به موجب تبصره۲ ماده يك قانون نحوه تعديل نيروي انساني دستگاه‌هاي دولتي مصوب ۲۷/۱۰/۱۳۶۶، بازنشستگي براساس تبصره يك ماده ۷۴ قانون استخدام كشوري مصوب ۲۷/۳/۱۳۶۵ و مقررات خاص دستگاه‌هاي دولتي منوط به داشتن حداقل ۴۵ سال سن براي مستخدمان زن و ۵۰ سال براي مستخدمان مرد خواهد بود و در غير اين صورت بر اساس مقررات مربوط سنوات خدمت آنان بازخريد مي‎شود. نظر به اين كه شكات پرونده‎هاي موضـوع تعارض بيـش از ۲۰ سال سابقه خدمت داشته‎اند، ليكن سن آنان كمتـر از ۵۰ سال بوده است، بنابراين واجد شرايط بازنشـستگي مطابق قانون صدرالذكر نبوده‎اند و با توجه به مراتب راي شعبه دوازدهم ديوان عدالت اداري به شماره دادنامه ۱۴۸۰-۱۰/۹/۱۳۸۸ كه بر رد شكايت صادر شده است در حدي كه متضمن اين معني است صحيح و موافق مقررات تشخيص داده مي‎شود. اين راي به استناد بند۲ ماده ۱۹ و ماده ۴۳ قانون ديوان عدالت اداري براي شعب ديوان و ساير مراجع اداري مربوط در موارد مشابه لازم ‎الاتباع است.»

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:7 ] [ محمد حاجی حسین ]

باسمه تعالي 

به موجب تصميم شوراي اجرايي اسكودا سوالات آزمون ورودي ۱۳۹۰

 كانونهاي وكلاي دادگستري ايران در سايت اسكودا منتشر مي شود.

گزينه صحيح در پاسخها باحروف درشت تر( فونت درشت) مشخص شده است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:6 ] [ محمد حاجی حسین ]

تاريخ : سه شنبه هفتم دی 1389حسب اعلام مركز فوريتهاي پليسي 110 مبني بر وقوع بزه منكراتي واحدانتظامي به محل معرفي شده اعزام و مرتكبين بزه فعل حرام به كلانتري مربوطه دلالت و مراتب به مديريت محترم مبارزه با مفاسد اجتماعي قزوين اعلام شد . با توجه به اينكه موضوع حادث در وقت غير اداري صورت گرفته بود مراتب فوراً به قاضي كشيك اعلام و ايشان نيز دستور تكميل پرونده و بازداشت متهمين را به مدت 24 ساعت صادر نمودند . در تحقيق از متهمين و انگشت نگاري از آنها مشخص شد هر سه متهم داراي پيشينه كيفري هستند . 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:4 ] [ محمد حاجی حسین ]

 


مقدمه
نفقه عبارتست از همه‌ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن. البسه. غذا. اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و هر آنچه را به صورت عادت یا احتیاج لازمه‌ی زندگی وی باشد.
البته قانون میزان دقیقی برای نفقه مشخص نکرده و بیان نکرده که مثلا نفقه ی روزانه‌ی زن بیست هزار تومان باشد بلکه نفقه را بر مبنای نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن و منطبق با عرف زمان و مکان زندگی زوجین دانسته است.
اگر چه در قانون مدنی و کیفری ایران نسبت به پرداخت نفقه تاکید بسیاری شده است تا به این وسایل مردان ملزم به پرداخت حق و حقوق شرعی و قانونی همسر خود باشند اما در مواردی نیز به آنها اجازه داده شده است که از پرداخت آن خودداری کنند و مهمترین چراغ سبز قانون مدنی برای ندادن نفقه به زن ماده ی 1108 ق. م است که میگ.ید هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود .
طبق این ماده عدم تمکین مجوزی برای ندادن نفقه است البته تمکین تابع عرف اقوام و نزدیکان است .
در اصطلاح قانونی یا حقوقی تمکین عبارتست از براوردن نیازهای شوهر و اجابت کردن خواسته های مشروع او .یکی از موارد داشتن رابطه ی زناشویی است که در این مورد تنها به جز موارد خاص شرعی و بیماری یا درخواست های خلاف شوون اخلاقی یا مغایر با سلامت جسم و روح زن باید با همسر خود تمکین کند .

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:3 ] [ محمد حاجی حسین ]

به طور کلی می‌توان گفت که خشونت خانگی سوءاستفاده از قدرت و ایجاد کنترل بر دیگری است که با خشونتگر رابطه نزدیک دارد. اگرچه خشونت خانگی می‌تواند علیه مردان هم صورت گیرد ولی این مساله به ندرت دیده شده که مردان در خانه مورد خشونت قرار گیرند؛ به‌خصوص در جوامع سنتی مردسالا‌ر. به همین دلیل تمرکز ما روی خشونت خانگی علیه زنان در محیط خانه است.


تحقیقات انجام شده مهمترین دلا‌یل وجود خشونت خانگی را فرهنگ خاص مردم، تعصبات کور و بی‌مورد، برداشت‌های نادرست و تفسیرهای غلط از مبانی مذهبی و اخلا‌قی، مردسالا‌ری و دید ریاست‌مابی مردان در خانه و عدم آگاهی زنان نسبت به حقوق انسانی خودشان دانسته است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:2 ] [ محمد حاجی حسین ]

سوال: اینجانب در سال 89 یک واحد آپارتمان خریداری نمودم که اجاره به شرط تملیک بود. بعد از گذشت یکسال متوجه شدم که فروشنده برگه ای که به بنده داده است صورتجلسه تحویل آپارتمان از شرکت تعاونی می باشد و برگه واگذاری ندارد. پس از مراجعه به شرکت تعاونی متوجه شدم که فروشنده حق فروش و واگذاری ملک مورد معامله را نداشته است. حالا بنده دادخواستی مبنی بر فسخ قولنامه بدلیل اینکه فروشنده رسما مالک ملک مورد معامله نمی باشد به دادگاه ارائه نموده ام می خواهم بدانم آیا رای به نفع من خواهد بود یا نه؟


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:1 ] [ محمد حاجی حسین ]

آیا می‌دانید؟

1)عوامل توليد،‌ تكثير و توزيع آثار سمعي و بصري مستهجن حسب مورد به مجازات مفسد في‌الارض، حبس، شلاق، جزاي نقدي، ضبط تجهيزات مربوطه و محروميت از حقوق اجتماعي محكوم مي‌گردند؟

2)نگهداري نوار،‌ ديسكت و لوح‌هاي فشرده مستهجن و مبتذل جرم بوده و دارنده به مجازات جزاي نقدي و ضبط تجهيزات مربوطه محكوم مي‌گردد؟

3)عامل انتشار آثار مستهجن و مبتذل از طريق سايت‌هاي كامپيوتري و و بلوتوث به مجازات شلاق (30 تا 74 ضربه) و جزاي نقدي (10 تا 50 ميليون ريال) و محروميت از حقوق اجتماعي (2 تا 5 سال) محكوم مي‌گردند؟


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:0 ] [ محمد حاجی حسین ]

چندی قبل مردی به مأموران پلیس مراجعه کرد و مدعی شد اموال قیمتیاش از خانه به سرقت رفته است. وقتی مأموران در محل حاضر شدند، دریافتند سارق یک آشناست و قبلاً به این خانه رفت و آمد داشته است، چرا که قفلها بدون هیچ فشاری و با کلید باز شده و دزد مستقیم به سراغ محل نگهداری جواهرات رفته، هر چند مرد شاکی نتوانست مظنونی را معرفی کند اما مأموران تحقیقات خود را همچنان ادامه دادند، تا این که چند روز بعد، شادی دختر مرد شاکی به پلیس مراجعه کرد و گفت میداند سارق جواهرات کیست، این دختر گفت: مدتی قبل با پسر جوانی به نام فردین در چت روم آشنا شدم، ما هر شب از طریق اینترنت با هم چت میکردیم و در این مدت فردین به من ابراز علاقه میکرد و میگفت من همان دختری هستم که او به دنبالش بوده است و تمام مشخصات دختر مورد علاقهاش را دارم. ما چندین بار بیرون با هم قرار گذاشتیم و همدیگر را دیدیم، تا این که یک روز وقتی پدر و مادرم در خانه نبودند من فردین را به خانه دعوت کردم.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:59 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

نام من مجید است. شش فقره سابقه دارم که به خاطر جرم‌‌هایی مثل سرقت، اعتیاد، حمل حشیش، هروئین و یا حمل چاقو بوده و برای هر یک مدتی حبس داشته‌‌ام، برای بعضی غیر از حبس جریمه مالی هم پرداخت کرده‌‌ام. سابقه آخرم قبل از این دفعه مربوط می‌‌شد به انجام آزار جنسی با چند کودک که به تازگی از زندان آزاد شده‌‌ام و این در حالی است که اکنون فقط 21 سال دارم.

در دوران مدرسه توسط یکی از همکلاسی‌‌هایم به نام امید که الآن نمی‌‌دانم کجاست و چه شغلی دارد به دفعات و می‌‌شود گفت هر روز مورد آزار جنسی واقع می‌‌شدم ولی چون قلدر مدرسه و چند سال از من بزرگتر بود نمی‌‌توانستم کاری کنم. ولی ای کاش پند می‌‌گرفتم..
ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:58 ] [ محمد حاجی حسین ]

حقوق مدنی:
1) حقوق مدنی(1) اشخاص و محجورین..................................................دکتر سید حسین صفایی
2) حقوق مدنی(2) اموال و مالکیت............................................................دکتر ناصر کاتوزیان
3) حقوق مدنی(3) اعمال حقوقی...........................................................دکتر ناصر کاتوزیان - جزوه درسی حقوق مدنی (3) دکتر درودیان - کتاب سقوط تعهدات دکتر شهیدی
4) حقوق مدنی(4) وقایع حقوقی............................................................دکتر ناصر کاتوزیان- جزوه درسی حقوق مدنی(4) دکتر درودیان
5) حقوق مدنی(5) مختصر حقوق خانواده.........................................................دکتر صفایی - دکتر اسدالله امامی


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:57 ] [ محمد حاجی حسین ]

حقوق جزای عمومی:
1) بایسته های حقوق جزا......................................................................دکتر ایرج گلدوزیان
2) زمینه حقوق جزای عمومی......................................................................دکتر رضا نوربها
3) حقوق جزای عمومی (جلد1و2).......................................................دکتر محمدعلی اردبیلی
4) قانون مجازات اسلامی (مواد1 تا62 مکرر)


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:56 ] [ محمد حاجی حسین ]

حقوق اساسی :
1)بایسته های حقوق اساسی........................................................................ دکتر قاضی
2)حقوق اساسی( جلد 1و2)...........................................................دکتر سید محمد هاشمی
3)متن قانون اساسی

حقوق اداری:
4)حقوق اداری...................................................................................دکتر ابوالحمد
5)حقوق اداری.................................................................................دکتر موسی زاده
6)حقوق اداری..........................................................................دکتر طباطبایی مؤتمنی
7)حقوق اداری و قراردادهای اداری.............................................................دکتر انصاری


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:55 ] [ محمد حاجی حسین ]

حقوق اساسی
1) حقوق اساسی و نهاد های سیاسی......................................................................دکتر قاضی
2) حقوق اساسی چمهوری اسلامی ایران(دوچلد).....................................................دکتر هاشمی
حقوق مدنی تعهدات
3) حقوق مدنی3(اعمال حقوقی) ....................................................................دکتر کاتوزیان
4) حقوق مدنی 4(وقایع حقوقی)....................................................................دکتر کاتوزیان
حقوق بین الملل عمومی
5) حقوق بین الملل عمومی .....................................................................دکترضیائی بیگدلی
6) جزوه ی حقوق بین الملل .........................................................................دکتر بیگ زاده
سازمان های بین المللی ...........................................................................دکتر موسی زاده
7) جزوه ی سازمان های بین المللی( بخش راه حل های غیر حقوقی و حقوقی اختلافات بین المللی) .........دکتر میر عباسی
9) منشور سازمان ملل متحد
10) حقوق بین الملل خصوصی ....................... دکتر نصیری و دکتر بهشید ارفع نیا
11) تعارض قوانین ......................................... دکتر نجاد علی الماسی


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:54 ] [ محمد حاجی حسین ]

1)  زبان (انگلیسی یا فرانسه)
2)  حقوق مدنی
3)  حقوق تجارت
4)  حقوق بین الملل عمومی.....................................................دکتر ضیایی بیگدلی
5)  حقوق بین الملل خصوصی .......................دکتر نصیری و دکتر بهشید ارفع نیا
6) تعارض قوانین ......................................... دکتر نجاد علی الماسی

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:53 ] [ محمد حاجی حسین ]

1)  زبان (انگلیسی یا فرانسه)
2)  حقوق اداری.................................دکتر منوچهر طباطبایی مؤتمنی و دکتر ابوالحمد
3)  حقوق جزای اختصاصی
4)  حقوق بین الملل عمومی

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:52 ] [ محمد حاجی حسین ]

باب اول - تعريف ديه و موارد آن

ماده 294 - ديه مالي است كه به سبب جنايت بر نفس يا عضو به مجني عليه يا به ولي يا اولياءدم او داده مي شود .
ماده 295 - در موازد زير ديه پرداخت مي شود -
الف - قتل يا جرح يا نقص عضو كه بطور خطاء محض واقع مي شود و آن در صورتي است كه جاني نه قصد جنايت نسبت به مجني عليه راداشته باشد و نه قصد فعل واقع شده بر او را مانند آنكه تيري را به قصد شكاري رها كند و به شخصي برخورد نمايد .
ب - قتل يا جرح يا نقص عضو كه بطور خطاء شبيه عمد واقع مي شود و آن در صورتي است كه جاني قصد فعلي را كه نوعا" سبب جنايت نمي شود داشته باشد و قصد جنايت را نسبت به مجني عليه نداشته باشد مانند آنكه كسي را به قصد تاديب بنحوي كه نوعا" سبب جنايت نمي شود بزند و اتفاقا"موجب جنايت گردد ياطبيبي مباشرتا" بيماري را بطور متعارف معالجه كند و اتفا" سب جناي بر او شود .
ج - مواردي از جنايت عمدي كه قصاص در آنها جايزنيست .
تبصره 1 - جنايتهاي عمدي و شبه عمدي ديوانه و نابالغ بمنزله خطاء محض است .
تبصره 2 - در صورتي كه شخص كسي را به اعتقاد قصاص يا به اعتقاد مهدورالدم بودن بكشد واين امر بر دادگاه ثابت شود وبعدا" معلوم گردد كه مجني عليه مورد قصاص و يامهدورالدم نبوده است قتل به منزله خطاء شبيه عمد است . و اگر ادعاي خود را در موردمهدورالدم بودن مقتول به اثبات برساند قصاص و ديه از او ساقط است .
تبصره 3 - هرگاه بر اثر بي احتياطي يا بي مبالاتي يا عدم مهارت و عدم رعايت مقررات مربوط به امري قتل يا ضرب يا جرح واقع شود بنحوي كه اگر آن مقررات رعايت ميشد حادثه اي اتفاق نمي افتاد قتل و يا ضرب و يا جرح در حكم شبه عمد خواهد بود .
ماده 296 - در مواردي هم كه كسي قصد تيراندازي به كسي يا شيئي يا حيواني را داشته باشد و تير او به انسان بي گناه ديگري اصابت كند عمل او خطاي محض محسوب ميشود .


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:51 ] [ محمد حاجی حسین ]

طرح مساله

1- در نظام حقوقي ما که برگرفته از شريعت اسلام است، زوجه دائمي که در زمان فوت زوج (شوهر) زنده و عقد نکاح بين او و شوهر در زمان فوت زوج باقي باشد و ضمناً مانعي هم براي ارث بردن نداشته باشد (قاتل شوهر خود نبوده، کافر نشده و بين او و شوهرش لعان صورت نگرفته باشد)، از شوهر خود ارث مي برد.

2- زوجه از صاحبان «فرض» است، يعني سهم او را از ترکه شارع تعيين کرده. اين سهم عبارت است از يک چهارم ترکه اگر شوهر فرزندي نداشته باشد و يک هشتم آن اگر شوهر فرزندي داشته باشد. اين ربع يا ثمن اگر شوهر زن هاي متعددي داشته باشد، بين آنها تقسيم مي شود.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:49 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

براساس ماده ۲ آئين نامه اجرايي قانون الحاق يک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدني مصوب
مورخ13/2/1377  هيأت محترم وزيران، نحوه محاسبه ارزش فعلي مهريه به ترتيب ذيل مي باشد:
 
ارزش مهريه در حال حاضر برابر است با عدد شاخص در سال قبل (از محاسبه) تقسیم بر عدد شاخص در سال وقوع عقد ضربدر مبلغ مهریه مندرج در عقد نامه
 
به طور مثال اگر ازدواجی با مبلغ مهریه 200.000 ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در در حال حاضر تأدیه گردد؛ برای محاسبه مبلغ مهریه در حال حاضر (سال 1388) از رابطه زیر استفاده می گردد:
ارزش مهریه در حال حاضر  (سال 1388) = عدد شاخص در سال 1387 / عدد شاخص در سال 1352 × مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه
0.47/183.31 × 200000 = 78004255(ارزش مهریه در سال 1388)
 در نتیجه مهریه قابل پرداخت در سال 1388 (زمان تادیه) معادل 78004255 ریال می باشد. بدیهی است که تا سال 1388 به پایان نرسد، صورت کسر فوق، شاخص سال 1387 یعنی عدد 31/183 خواهد بود و بعد از اتمام سال 1388 و ورود به سال 1389 شاخص سال 1388 جایگزین شاخص 1387 خواهد گردید.
منبع:http://lawyer-sat-legal.blogfa.com
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:44 ] [ محمد حاجی حسین ]

تعريف و مفهوم ظهرنويسي
آثار و احكام ظهر نويسي :
1 ـ مسووليت تضامني ، 2 ـ عدم تاثير ايرادات 3 ـ ظهر نويسي و انتقال اسناد ،
4 ـ ظهر نويسي و ضمانت امضاء كننده 5 ـ ظهر نويسي و ورشكستگي مسوولان
برات ، 6 ـ ظهرنويسي و امتيازات
انواع ظهر نويسي :
! ـ ظهرنويسي به منظور انتقال ، 2ـ ظهرنويسي به نمايندگي 3 ـ ظهرنويسي به عنوان رهن ، 4 ـ ظهر نويسي به منظور ضمانت


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:42 ] [ محمد حاجی حسین ]

متن زير را به فارسي روان ترجمه کنيد.

Another major point of difference between an English trial and its French equivalent is the relatively reduced pole of the defendant. If he is legally represented. After entering his plea of " not guilty" he says nothing until all the prosecution evedience has been called, at which point he may, if he elects, to do so, give evidence ; and if he elects not to do so, nothing more is heard from him for the rest of the trial. There is no question, as there is in France or Germany ., of his being invited at the outset of the trial to give his reaction to the prosecution allegations, nor of the president of the court turning to him after each witness has deposed and asking for his comments. This aspect of an English trial is also something which probably makes it relatively harder for the prosecution to prove their case. A further  characteristic of an English trial is also something which probably makes it relatively harder for the prosecution to prove their case. A further characteristic of an English trial of which the merits are more obvious is what the French call la cesure : the existence of a clear division between the part of the trial at which guilt or innocence is determined, and the later part at which, following a conviction , the court decides on sentence. Thus when deciding whether the defendant committed the offence or not the court hears only such evidence as is relevant to guilt or innocence – unlike in France, where at this stage it usually hears his together with other evidence that is only relevant to sentence: for example, psychiatric report describing the defendant as irresponsible or dangerous.

 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:41 ] [ محمد حاجی حسین ]

هيئت عمومي ديوان عدالت اداري با صدور رايي، دريافت حقوق بازنشستگي، وظيفه و سهميه مستمري از دو صندوق را بلامانع اعلام کرد.
به گزارش مأوي، متن دادنامه شماره 105 صادره از هيأت عمومي ديوان عدالت اداري و خلاصه جريان پرونده بدين شرح است:


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:38 ] [ محمد حاجی حسین ]

-محتویات ومندرجات وامضاهای موجود درسند در تمام مراجع معتبرمیباشد ونیازی به اثبات اصالت آنها نیست ۲-ادعای برخلاف سند پذیرفته نمیشود ۳-نسبت به اشخاص ثالث وقائم مقام آنها معتبراست (اشخاص ثالث کسانی هستند که در تنظیم سند نقشی نداشته اند ) ۴-برای تامین خواسته ای که مستند به سند رسمی است نیازی به تودیع خسارت احتمالی نیست ۵- مشمول مرورزمان نمیشود ودر هرزمان میتوان به موجب آن درخواست صدور اجرائیه نمود ۶-رای داورچنانچه مخالف با سند رسمی باشد پذیرفته نمیگردد.

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:37 ] [ محمد حاجی حسین ]

۱-دونسخه تقاضانامه ثبت موسسه ازاداره ثبت شرکتها

۲-دونسخه اساسنامه شرکت

۳-دونسخه صورتجلسه مجمع موسس

۴-فتوکپی شناسنامه همه اعضا

۵-درصورت لزوم اخذمجوز

که سه مورداول باید به امضاءهمه شرکابرسد.تعدادشرکابایدحداقل دونفرباشدمیزان سرمایه هرمقداری می تواند باشدواگرموسسه شعبه داشته باشدامضاءوفتوکپی شناسنامه وآدرس محل سکونت مدیر شعبه هم باید به مدارک فوق ضمیمه شود.

منبع:http://daftarehoghooghi.blogfa.com/

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:36 ] [ محمد حاجی حسین ]

امروزه در کشورهایی مانند ایران و فرانسه و ایتالیا که کلیه املاک به ثبت نرسیده و قباله به نام مالک صادر نشده و وضع ثبتی و قطعی بسیاری املاک هنوز روشن نیست و همین علت باعث اختلافات متعددی و بروز مشکلاتی برای مردم گردیده که برای حل آن مجبور به مراجعه به مراجع قضایی شده و اولین پرسش آنان از خود این است که برای رسیدن سریع تر به حق و خواسته خود دعوای خود را تحت چه عنوان حقوقی مطرح نمایند؟ آیا بهتر است که دادخواست حقوقی رفع تصرف را به دادگاه تقدیم نمایند؟ یاطرح شکایت تحت عنوان تصرف عدوانی کیفری مطالبه حق نمایند؟


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:35 ] [ محمد حاجی حسین ]

بشر از 7 هزار سال قبل، از وجود يك ماده مخدر قوي در خشخاش آگاه بوده است و در لوحه هاي گلي متعلق به 5 هزار سال قبل از ميلاد كه از سومريان با قيمانده از ترياك نام برده شده است. در حدود 4 هزار سال قبل از ميلاد و كشيدن ترياك در چين رايج بوده است. در حدود 1500 سال قبل از ميلاد تخم خشخاش از مصر به يونان برده شد.

يوناني ها ترياك را اپيوم ناميدند. پزشكان تركيباتي از ترياك را براي بيماري هاي مختلف جسمي و رواني تجويز مي كردند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:53 ] [ محمد حاجی حسین ]

فصل اول ـ كليات

      ماده1ـ قاچاق سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت كنترل عبارت از وارد كردن آنها به كشور و يا خارج نمودن آنها از كشور به طور غيرمجاز است.

      ماده2ـ مقصود از سلاح و مهمات در اين قانون انواع سلاحهاي گرم و سرد جنگي و شكاري اعم از گلوله‌زني و غيرگلوله‌زني و مهمات مربوط به آنها است.

      تبصره ـ اسلحه ليزر...ي و آن دسته از شبه‌سلاحهايي كه به دليل مشابهت و كاربرد، قابليت جايگزيني سلاح را دارند از حيث احكام مندرج در اين قانون، حسب مورد تابع احكام سلاح گرم قرار مي‌گيرند و سلاحهاي آموزشي و بيهوش‌كننده تابع احكام سلاح شكاري مي‌باشند.

 

      ماده3ـ اقلام و مواد تحت كنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناريه، منفجره اعم از نظامي و غيرنظامي، شيميايي، راديواكتيو، ميكروبي، گازهاي بيهوش‌كننده، بي‌حس‌كننده و اشك‌آور و شوك‌دهنده‌ها (شوكرها) و تجهيزات نظامي و انتظامي است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:51 ] [ محمد حاجی حسین ]

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، در اجرای اصل 123قانون اساسی، قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی که با عنوان طرح به مجلس ‌شورای ‌اسلامی تقدیم شده بود، پس از تأیید شورای نگهبان از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس این قانون، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن ماه به سن 18 سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است.

بر این اساس، مدت خدمت دوره ضرورت 24 ماه است و درصورتی ‌که مشمولان مازاد یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح با کسب اجازه از فرماندهی‌کل آن را به کمتر یا بیشتر از مدت دوره ضرورت تغییر می‌دهد و همه مشمولان قادر به خدمت و بلامانع، به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌شوند و پس از فرا گرفتن آموزش‌های نظامی لازم در ابتدا خدمت، بقیه خدمت دوره ضرورت را انجام می‌دهند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:50 ] [ محمد حاجی حسین ]

اگر کسی به دلیل قرض که پرداخت نکرده خود، همسر، پسر یا دخترش را بفروشد یا به کار اجباری بفرستد آنها تا سه سال باید برای کسی که آنها را خریده کار کنند و در سال چهارم آزاد می‌شوند.
اگر مردی همسری بگیرد ولی با هم آمیزشی نداشته باشند آن زن همسر او نیست.
اگر زنی با مرد دیگری رابطه داشته باشد، باید هر دو با طناب بسته شوند و به آب انداخته شوند. ولی شوهر می‌تواند زن خود را ببخشد و شاه بردگان خود را.
اگر مردی به همسر باکرهٔ کسی را که هنوز در خانهٔ پدرش زندگی می‌کند دست درازی کند، مرد به مجازات مرگ می‌رسد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:49 ] [ محمد حاجی حسین ]

"علی اصغر بروجردی معروف به اصغر قاتل (زاده ۱۲۷۲ خورشیدی - مرگ ۱۳۱۳ خورشیدی)  بود و قربانیان وی را اکثراً کودکان تشکیل می‌دادند که او در اغلب موارد به آنها تجاوز می‌کرده‌است. طی مدتی که در عراق زندگی می‌کرده ۲۵ کودک را به قتل رسانده و پس از مدت‌ها زندان و پس از آخرین قتل در عراق به ایران می‌گریزد و در ایران هم مرتکب ۸ قتل می‌شود. وی در تاریخ ششم خرداد ۱۳۱۳ در تهران محاکمه و در ششم تیرماه همان سال به دار آویخته شد. اصغر قاتل، عامل قتل بیش از ۳۳ پسر خردسال و نوجوان به عنوان اولین قاتل زنجیره‌ای ایران شناخته شده است؛ جنایات وحشیانه وی تنها به داخل کشور محدود نشد و تا کشورهای مرزی نیز پیش رفت."

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:48 ] [ محمد حاجی حسین ]


نخست بايد دانست كه نظام حقوقى ‏هر مكتبى‏را يك بار با نگاه به مجموعه قوانين آن درچارچوب تعريف شده بايد بررسى‏ كرد و يك بار در مقايسه با نظام هاى ‏حقوقى ‏ديگر و امتياز دهى ‏به برترين ها.
شايد در نگاه اول بتوان به آسانى ‏اثبات كرد كه نظام حقوقى ‏اسلام داراى انسجام است؛ به طور مثال همان طور كه اسلام پرداخت نفقه و هزينه‏هاى زندگى ‏را بر مرد واجب كرده است، ارث و ديه او را نيز دو برابر تعيين كرده است تا موازنه برقرار شود و در حقيقت وقتى ديه مرد و ارث او دو برابر باشد، در واقع تأمين هزينه زن و فرزند بيشتر شده است.
در يك نظام حقوقى‏كه تأمين هزينه خانواده به طور مساوى بر عهده زن و مرد مى‏باشد، چه بسا حكم ديه نيز به طور مساوى ‏اعلام شود.
 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:45 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

کوکائين و کراک چيستند؟
كوكايين، آلكالوئيد اصلي برگ كوكا است كه از برگهاي بوته اي به نام (Ergthroxglom Coca) بدست مي آيد، كه مركز اصلي رويش آن آمريكاي جنوبي است. كوكايين به عنوان ماده موثر در سالهاي 60- 1859 م. از برگ كوكا (تصوير 1) مجزا و استحصال شد. كراك را نيز از كوكايين تهيه و در اواخر تابستان و اوايل پاييز سال 1985 م. به بازار شهر نيويورك عرضه كردند. كراك خطرناكترين ماده اعتياد آوري است كه تا كنون به بازار آمده و به حدي وابستگي آور است كه يك بار مصرف آن، فرد را معتاد مي كند. از نظر طبقه بندي فارماكولوژي، محرك سيستم اعصاب مركزي است.

كوكايين پودر سفيد نرم شفاف كريستالي با طعمي تلخ است كه اغلب با پودر تالك، يا ملين ها يا شكر مخلوط مي شود و معمولا به صورت استنشاق، تزريقي، خوراكي يا دود كردن و گاهي هم به طريق پاشيدن روي دستگاه تناسلي مصرف مي كنند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:44 ] [ محمد حاجی حسین ]

یکی از مواد جدید که در بازار قاچاق عرضه می شود "آیس، شیشه یا کریستال" است. وجه تسمیه به دلیل شکل ظاهری آن است که شبیه شیشه خرد و پودر شده ، یا تکه های ریز یخ و یا خرده های ریز نبات است. "شابو" که در آسیای جنوب شرقی و خاور دور رواج دارد نیز شباهت هایی با این ماده دارد.مهمترین ترکیب این ماده، آمفتامین است.سابقه تولید و مصرف آمفتانین به قبل از جنگ جهانی دوم    می رسد و در زمان جنگ جهانی دوم بعنوان یک داروی موثر در رفع افسردگی سربازانی که مشغول جنگ بودند و یا نیروهایی که قرار بود چندین شبانه روز را به صورت پیوسته به نبرد مشغول باشند و فرصت استراحت نداشتند برای بالا بردن سطح انرژی آنان استفاده می شد. با گذشت زمان و مشخص شدن عوارض خطرناک این ماده و اعتیاد به آن کاربرد این ماده به عنوان دارو بتدریج کنار گذاشته شد اما سوداگران و تولید کنندگان مواد مخدر استفاده از این ماده را در تهیه مواد مخدر در دستور کار خود قرار دادند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:43 ] [ محمد حاجی حسین ]

  سيداميرمهدي امين ـ كارشناس ارشد حقوق خصوصي

■ چكيده
تدليس، از جمله مباحث بحث‌برانگيز حقوق قراردادها است. در حقوق ايران، تدليس را به «فريب دادن طرف قرارداد در انگيزه اصلي يا يكي از جهات تراضي» تعريف مي‌كنند. در حقوق ما، تدليس عيب اراده تلقي نمي‌شود، چون عيب اراده (رضا) منحصر به اكراه و اشتباه مي‌باشد. در فقه، مشتبه ساختن حقيقت امر بر طرف مقابل، تدليس تلقي مي‌شود و با توجه به ضمانت اجرايي كه براي تدليس در نظر گرفته‌اند (خيار فسخ)، تدليس عيب رضا تلقي نشده و ايراد عقد مبتني‌بر قواعد فقهي مثل «قاعده لاضرر» يا «قاعده غرور» است. در حقوق انگليس نيز، تدليس عيب رضا به شمار نمي‌آيد چون اصولا عقد، جنبه رضايي ندارد اما چون تدليس سبب نقض حكم و وظيفه قانوني شده قرارداد را معيوب مي‌سازد.
كليد واژه
تدليس، حقوق انگليس، فقه اسلامي، سوءاظهار بدون تقصير، سوءاظهار متقلبانه.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:41 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

فصل اول ـ كليات

       
ماده1ـ در جهت تحقق اهداف مندرج در كليات آيين‌نامه تأسيس مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي مصوب چهل و يكمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دانشگاه آزاد اسلامي كه از اين پس در اين اساسنامه به اختصار « دانشگاه» ناميده مي‌شود، تأسيس مي‌گردد.
       
ماده2ـ دانشگاه يك مؤسسه آموزشي و پژوهشي با تابعيت ايراني است كه براي مدت نامحدود تأسيس مي‌گردد و مركز آن در تهران است. تغيير اين محل، با پيشنهاد هيئت مؤسس موضوع ماده 8 اين اساسنامه و تصويب وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي امكان‌پذير است.
       
ماده3ـ حدود فعاليت آموزشي و پژوهشي دانشگاه از حيث مقطع و رشته تحصيلي و از حيث ايجاد واحدهاي وابسته، به تناسب رشته با توجه به مجوز شوراهاي گسترش آموزش عالي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعيين مي‌گردد.
       
ماده4ـ دانشگاه از تاريخ صدور جواز تأسيس توسط شوراهاي گسترش آموزش عالي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رسميت مي‌يابد و رئيس دانشگاه نماينده قانوني دانشگاه خواهد بود.
       
ماده5 ـ دانشگاه مؤسسه‌اي است عمومي و غيردولتي و اموال آن بعنوان اموال عمومي محسوب مي‌شود. هيچ يك از اعضاي هيأت مؤسس، هيأت امناء ، مديران و ديگر اركان و مسئولين دانشگاه هيچ گونه حق مالكيت و حق انتفاع شخصي از اموال مزبور را ندارند و اموال و منافع مزبور منحصراً با رعايت مفاد اين اساسنامه و مقررات حاكم و با رعايت مصلحت دانشگاه، صرف هزينه‌ها و پيشرفت و توسعة فعاليت‌هاي دانشگاه خواهد شد.
       
ماده6 ـ دانشگاه تابع كليه ضوابط و مقررات مربوط به مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اصلاحات بعدي آن و حسب مورد مقررات وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خواهد بود.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:40 ] [ محمد حاجی حسین ]

فصل اول - كليات


ماده 1 ـ "مركز سنجش از دور ايران‌" با اصلاح اساسنامه و وظايف به‌?"شركت ارتباطات سيار"?تغيير نام مي‌يابدو در قالب شركت تابع شركت مخابرات ايران (مادرتخصصي‌) ساماندهي شده و از اين پس در اين اساسنامه شركت‌ناميده مي‌شود.

ماده 2 ـ اهداف شركت به شرح زير اصلاح مي‌گردد:

هدف از تشكيل شركت‌، مديريت‌، ساماندهي‌، ايجاد، توسعه‌، تأمين‌، نظارت‌، نگهداري و بهره‌برداري شبكه‌ارتباطات سيار و ارايه خدمات ارزش افزوده آن به منظور تحقق طرحها و برنامه‌هاي مصوب شركت مخابرات ايران(مادرتخصصي‌) مي‌باشد.

ماده 3 ـ مركز شركت تهران است‌.

ماده 4- شركت داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و به صورت شركت سهامي (خاص‌) اداره مي‌شود. اينشركت استقلال مالي داشته و با رعايت قوانين و مقررات مربوط تابع اين اساسنامه مي‌باشد.

ماده 5 ـ مدت شركت نامحدود است‌.

ماده 6 ـ سرمايه شركت دو هزار ميليارد ريال است كه به بيست ميليون سهم يكصد هزار ريالي با نام تقسيم شدهكه از محل اموال و داراييهاي موجود شركت مخابرات ايران تأمين و تماماً (صددرصد سهام‌) متعلق به شركت‌اخيرالذكر است‌.
تبصره - از تاريخ ابلاغ اساسنامه شركت‌، حداكثر به مدت يك سال نيروي انساني مستقر در حوزه ستادي‌شركت مخابرات ايران‌، تأسيسات‌، لوازم و تجهيزات‌، حقوق‌، مطالبات‌، ديون‌، تعهدات و اموال منقول و غيرمنقولمتعلق به شركت مذكور در حوزه مربوط به امور ارتباطات سيار به شركت منتقل مي‌شود و سازمان ثبت اسناد واملاك كشور به درخواست شركت مخابرات ايران اسناد مالكيت اراضي و املاك مورد انتقال در دفاتر مربوط را بهنام شركت اصلاح مي‌نمايد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:39 ] [ محمد حاجی حسین ]

بخش اول ـ كليات

ماده 1ـ
"شركت كارگزاري سهام عدالت (سهامي خاص)" كه در اين اساسنامه به اختصار "شركت" ناميده مي‌شود، تابعيت شركت ايراني است.

ماده 2ـ هدف شركت عبارت است از:

الف ـ گسترش مالكيت واحدهاي توليدي و خدماتي در بين اقشار كم درآمد.
ب ـ كاهش خطرات ناشي از تمركز مالكيت دولت.
ج ـ تجهيز سرمايه‌هاي كوچك و تشويق مردم به سرمايه‌گذاري.
د ـ بهبود توزيع ثروت و درآمد.

ماده 3ـ موضوع شركت به شرح زير مي‌باشد:

الف ـ دريافت و اداره هرگونه سهام و حقوق مالكانه متعلق به دولت، به منظور افزايش ثروت خانوارهاي ايراني و توسعه مشاركت عمومي از طريق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزيع سهام عدالت در اجراي وظايف شركت واسط.
ب ـ ارايه كمك و راهنمايي به شركتها از جمله شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني به منظور پذيرش سهام آنها در بورس اوراق بهادار و نحوه عرضه سهام آنها براي فروش در بورس اوراق بهادار به منظور عرضه سهام عدالت در اين‌گونه شركتها.
ج ـ داد و ستد اوراق بهادار براي اشخاص و يا به حساب خود.
د ـ جلب و جذب مشتري براي خريد سهام و ساير اوراق بهادار با رعايت قوانين و مقررات از جمله مقررات مربوط به بورس اوراق بهادار.
هـ ـ راهنمايي شركتها در مورد نحوه افزايش سرمايه و عرضه سهام اوراق مشاركت.
و ـ انجام تحقيقات مالي و سرمايه‌گذاري و ارايه خدمات و نظرات مشورتي به سرمايه‌گذاران اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي.
ز ـ پذيره‌نويسي اوراق بهادار.
ح ـ اداره امور سرمايه‌گذاريها به نمايندگي از طرف اشخاص.
ط ـ دريافت هرگونه تسهيلات اعتباري از بانكها، شركتها و مؤسسات اعتباري داخلي و خارجي مشروط به اينكه ربوي نباشد.
ي ـ انجام امور كارگزاري (اعم از مالي و غيره) براي اشخاص حقيقي و حقوقي.
ك ـ انجام هرگونه عمليات و خدمات مالي، تسهيلات بازرگاني براي واحدهاي صنعتي و خدماتي اعم از دولتي و غيردولتي.
ل ـ انجام و ارايه هرگونه خدمات اداري و پشتيباني و ساير امور مجاز براي اشخاص حقيقي و حقوقي.
م ـ دريافت هرگونه سود و عوايد ناشي از سهامي كه به موجب قرارداد از سازمان خصوصي‌سازي خريداري نموده و پرداخت اقساط به سازمان خصوصي‌سازي از محل سود يا عوايد ناشي از آن و نگهداري ذخاير لازم به منظور افزايش سرمايه شركتهاي سرمايه‌پذير و تقسيم مانده سود به شركتهاي سرمايه‌گذاري استاني.
ن ـ انجام هرگونه فعاليت مجاز كه براي شركت مفيد و نافع و يا به طور مستقيم يا غيرمستقيم با موضوع فعاليت شركت مرتبط باشد.

ماده 4ـ شركت براي مدت نامحدود تشكيل شده است.

ماده 5ـ مركز اصلي شركت در تهران مي‌باشد. هيئت مديره شركت موظف است درصورت تغيير مركز اصلي شركت بلافاصله مراتب را به مرجع ثبت شركتها اطلاع دهد.
انتقال مركز اصلي شركت به هر نقطه‌اي در ايران و تأسيس و انحلال شعب و نمايندگيها با تصويب مجمع عمومي فوق‌العاده است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:38 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

فصل اول: كليات و تعاريف

           
ماده 1ـ اصطلاحات مندرج در اين اساسنامه در معاني مشروح زير به كار مي‌روند:

الف ـ مراكز: مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتي.
ب ـ سازمان: سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركتهاي مردمي.
پ ـ مدارس: مدارس غيردولتي.
ت ـ قانون: قانون تأسيس و اداره مدارس، مراكز آموزشي و پرورشي غيردولتـي ـ مصوب 1387 ـ
ث ـ وزارت: وزارت آموزش و پرورش.
           
ماده 2- به منظور توسعه مشاركت مردم در آموزش و پرورش، حمايت از سرمايه‌گذاري اشخاص حقيقي و حقوقي و ايجاد زمينه‌هاي لازم جهت توسعه كمي و ارتقاي كيفي مدارس و مراكز، سازمان از انتقال كليه وظايف، امكانات و اعتبارات معاونت توسعه مشاركتهاي مردمي وزارت تشكيل مي‌شود.
           
ماده 3ـ سازمان داراي شخصيت حقوقي مستقل و وابسته به وزارت مي‌باشد.
           
ماده 4ـ وظايف و اختيارات سازمان به شرح زير تعيين مي‌شود: 

1ـ تهيه و تدوين سياست‌ها و برنامه‌هاي لازم به منظور توسعه كمي و كيفي مدارس و مراكز و ابلاغ آن به مراجع ذيربط براي اجرا.
2ـ تهيه و تنظيم ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌هاي مورد نياز مدارس و مراكز و پيگيري براي تصويب در مراجع ذيربط.
3ـ ايجاد ارتباط و همكاري با مؤسسات فرهنگي، آموزشي و پژوهشي داخل و خارج از كشور در جهت تحقق اهداف سازمان با رعايت قوانين و مقررات مربوط.
4ـ پشتيباني از اجراي برنامه‌هاي آموزشي مورد نياز نيروي انساني سازمان در سطح ستاد، استان‌ها، مناطق، مدارس و مراكز.
5 ـ طراحي نظام ارزيابي پيشرفت فعاليت‌هاي تعليم و تربيتي دانش‌آموزان مدارس و مراكز با همكاري مركز سنجش آموزش و پرورش.
6 ـ نظارت بر عملكرد واحدهاي استاني.
9ـ طراحي و اجراي سيستم ارزيابي عملكرد و رتبه‌بندي مدارس و مراكز و بكارگيري ساز و كارهاي تشويقي براي حمايت بيشتر از مدارس و مراكز مستعد.
10ـ نظارت بر رعايت صلاحيت‌هاي حرفه‌اي معلمان، مربيان، مديران و مؤسسان مدارس و مراكز از طريق گزينش وزارت و ساير مراجع ذيربط.
11ـ كمك به تجهيز و تأمين منابع صندوق حمايت از توسعه مدارس غيردولتي (موضوع ماده (13) قانون).
12ـ انجام ساير وظايفي كه به موجب قانون و مقررات به عهده معاونت توسعه مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش بوده است.
           
ماده5 ـ سازمان مي‌تواند با رعايت قوانين و مقررات مربوط دراستانها و شهرستانها حسب ضرورت واحد سازماني ايجاد نمايد.
تبصره ـ ساختار تشكيلاتي واحدهاي‌استاني و شهرستاني توسط‌سازمان تهيه و به‌تأييد معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور مي‌رسد.
          

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:37 ] [ محمد حاجی حسین ]

  ‌ماده 1 -در نقاطي كه وزارت عدليه معين و اعلام مي‌نمايد هر ازدواج و طلاق و رجوع بايد در يكي از دفاتري كه مطابق نظامنامه‌هاي وزارت عدليه‌تنظيم مي‌شود واقع و به ثبت برسد.
‌در نقاط مزبور هر مردي كه در غير از دفاتر رسمي ازدواج و طلاق مبادرت به ازدواج و طلاق و رجوع نمايد به يك تا شش ماه حبس تأديبي محكوم‌مي‌شود - و همچنين مجازات درباره عاقدي مقرر است كه در اين نقاط بدون داشتن دفاتر رسمي اقدام به اجراء صيغه ازدواج يا طلاق يا ثبت رجوع‌نمايد.

‌ماده 2 - قباله ازدواج و طلاقنامه در صورتي كه مطابق نظامنامه‌هاي وزارت عدليه به ثبت رسيده باشد سند رسمي و الا سند عادي محسوب خواهد‌شد.
‌براي ثبت ازدواج و طلاق دولت حق‌الثبت نخواهد گرفت.

ماده 3 -هر كس برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدني با كسي كه هنوز به سن قانوني براي ازدواج نرسيده است مزاوجت كند به شش ماه الي دو‌سال حبس تأديبي محكوم خواهد شد و در صورتي كه دختر به سن سيزده سال تمام نرسيده باشد لااقل به دو الي سه سال حبس تأديبي محكوم‌مي‌شود و در هر دو مورد ممكن است علاوه بر مجازات حبس به جزاي نقدي از دو هزار ريال الي بيست هزار ريال محكوم گردد.
‌و اگر در اثر ازدواج برخلاف مقررات فوق مواقعه منتهي به نقص يكي از اعضاء يا مرض دائم زن گردد مجازات زوج از پنج الي ده سال حبس با اعمال‌شاقه است.
‌و اگر منتهي به فوت زن شود مجازات زوج حبس دائم با اعمال شاقه است.
‌عاقد و خواستگار و ساير اشخاصي كه شركت در جرم داشته‌اند نيز به همان مجازات يا به مجازاتي كه براي معاون جرم مقرر است محكوم مي‌شوند.
‌محاكمه اين اشخاص را وزارت عدليه مي‌تواند به محاكم مخصوصي كه اصول تشكيلات و ترتيب رسيدگي آن به موجب نظامنامه معين مي‌شود رجوع‌نمايد و در صورت عدم تشكيل محكمه مخصوص رسيدگي در محاكم عمومي به عمل خواهد آمد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:36 ] [ محمد حاجی حسین ]

آزمون وكالت - آذرماه ۱۳۸۷
اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران (به غير از مركز)

۱۲۰ سوال - مدت پاسخ گوئي ۱۲۰ دقيقه

حقوق مدني
۱- اگر وكيل نسبت به مال موكل تعدي نمايد ...........
۱) وكالت منفسخ و يد وكيل هم ضماني مي شود
۲) ديگر وكالتي نسبت به آن مال نخواهد داشت و وكالتش منتفي مي شود .
۳)وكالت او باقي مي ماند اما يد او ضماني مي شود .
۴) براي اجراي وكالت بايد اذن مجدد بگيرد.

۲- مردي باغي را مهر همسر خود قرار مي دهد . پس از شش ماه مرد ، قبل از نزديكي همسر خود را طلاق مي دهد كدام گزينه صحيح است ؟
۱) با طلاق مرد مالك كل باغ و نيمي از قيمت ميوه هاي باغ مي شود .
۲) مرد مالك نيمي از باغ مي شود و نسبت به منافع شش ماهه حقي ندارد .
۳) مرد مستحق قيمت نيمي از باغ و نيمي از منافع خواهد شد .
۴) مرد مستحق نيمي از عين باغ و قيمت منافع شش ماهه باغ خواهد شد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:12 ] [ محمد حاجی حسین ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید