به وبلاگ تخصصی حقوقی احج خوش امدید.احج مخفف انجمن حقوقدانان جوان میباشد و معنای خاص دیگری ندارد وبلاگ احج به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده .با تشکر از بازدید شما وبلاگ تخصصی حقوقی احج
وبلاگ تخصصی حقوقی احج
اخبار و روزنامه و مقالات و دانلود نرم افزارهای حقوقی 
قالب وبلاگ
مدیر وبلاگ(محمد حاجی حسینی
اخرین نوشته های وبلاگ احج
سایتها و وبلاگهای حقوقی

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ahaj و آدرس ahaj.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نظر سنجی در مورد عملکرد وبلاگ
قرآن آنلاین




در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 
 

همواره در طول تاريخ، بزهكاري و ارتكاب جرم و جنايت به عنوان پديده غيرانساني و ضد ارزش هاي اخلاقي و اجتماعي شناخته شده و تبهكاري به عنموان تكان دهنده ترين آسيب اجتماعي در روابط ميان فرد و جامعه مطرح بوده است. واكنش هاي فردي و اجتماعي نيز پيوسته در برابر اعمال تبهكارانه خطاكاران، به اشكال تدافعي و تنبيهي نمود مي يافته و در قالب اعمال مجازات هاي گوناگون تجلي پيدا مي كرده.

اين رويكرد، بيشتر از آن جهت موردنظر قرار مي گرفته كه بخش هايي از خسارات مادي و معنوي ناشي از ارتكاب آن اعمال ناپسند جبران شود.

در گذشته مجازات مجرمين و جبران خسارت ها، عمدتاً به اشكال وحشتناكي همچون انتقام هاي فردي، قومي و قبيله اي، تجاوز و آدم كشي، كشتارها، خونريزي ها و جنگ هاي طولاني، قتل و غارت ها، آتش سوزي، اعمال انواع شكنجه هاي جسمي و رواني و رفتارهاي بي رحمانه و ددمنشانه نسبت به بزهكاران بروز مي كرده است.

با ايجاد تغيير و تحول در جوامع، و قانون مند شدن مجازات هاي مجرمين، مساله كيفردهي اينگونه افراد نيز دستخوش تغييرات گوناگوني شده است.

چنان كه هم اكنون هدف عمده بيشتر نظام هاي كيفري جهان، از جمله جمهوري اسلامي ايران، از اعمال مجازات عليه مجرمين، علاوه بر تنبيه بزهكار ـ كه امروزه جنبه تربيتي و معنوي آن غلبه دارد ـ تاكيد بر فراهم سازي زمينه هاي بازگشت بزهكاران به دامان جامعه مي باشد. چنين اقدامي چند نتيجه مهم در بردارد:

امنيت جامعه را تضمين مي كند. بخش هايي از زيان هاي مادي و معنوي وارده بر فرد و جامعه را جبران مي نمايد و سبب مي شود كه فرد بزهكار در زمان تحمل كيفر خويش، به سازندگي رواني، شخصيتي و تربيتي و حرفه اي خويش نايل آيد و در نتيجه به شهروندي سالم، شرافتمند، متعادل و منطقي بدل شود. امروزه، همچنان كه به تعقيب و تجسس و بازداشت بزهكاران در جوامع رو به رشد جهان اهميت داده مي شود، مرحله محاكمه و تحقيق نيز در فرآيند كيفري، اهميت ويژه يافته است. به همين گونه شيوه هاي قانوني و قضايي اعمال مجازات عليه مجرمين ـ صرف نظر از شكل و نوع آن ها ـ براي جامعه و افراد بزهكار، سرنوشت ساز شده است.

در قرن اخير، وجود تغييرها و تحولات عظيم اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در دنيا، لزوم نگرشي تازه را در زمينه كيفردهي مجرمان، اجتناب ناپذير ساخت و سبب شد كه نظريه هايي همچون دفاع اجتماعي نوين از مجرمين و تغيير در ساختار سيستم هاي اعمال كيفر (زندان  ها) جايگاه خاصي در جامعه بيابد.
 
 

مفهوم زندان در لغت با الفاظ متعدد از قبيل سجن، حبس، وقف، امسك، آثبت و ساير كلماتي كه حاوي معناي ممنوعيت هستند بيان شده است.

در قرآن نيز كلمه زندان تحت عناوين يسجن، امسك و وقف آمده است.

زندان جايي است كه متهمان و محكومان را در آن نگهدارند. اين كلمه در فرهنگستان ايران به جاي حبس پذيرفته شده است.

لغت زندان در فرهنگ عميد به معناي بنديخانه، محبس خانه و قيدخانه ـ جايي كه محكومان و تبهكاران را در آنجا نگهداري مي كنند و محبس است. در يكي از تعاريف زندان به نقل از الطرق الحكميه في السياسه الشرعيه آمده است:

«زندان و حبس شرعي زنداني كردن فرد در مكاني تنگ و محدود نيست بلكه تنها محدود كردن وي و جلوگيري از تصرفات وي آن گونه كه خودش مي خواهد، است حال اين محدود كردن مي تواند ر خانه يا مسجدي باشد يا به صورت آن كه طلبكار مراقب و همراه وي باشد. به همين جهت پيامبر (ص) زنداني را اسير ناميد».
 
منبع:http://www.prisons.ir

[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:59 ] [ محمد حاجی حسین ]

. جویدن آدامس در سنگاپور ممنوع است.

2. تقلب کردن در مدارس بنگلادش غیر قانونی است و افراد بالای 15 برای تقلب به زندان فرستاده می شوند.

4. مشاهده فیلم های کاراته ای تا سال 79 در عراق ممنوع بود.

5. در ایسلند زمانی داشتن سگ خانگی ممنوع بود.

6. در آریزونای آمریکا، کشتن و شکار شتر ممنوع است.

7. در تایلند همه سینما رو مجبورند هنگام پخش سرود ملی قبل از شروع فیلم قیام کنند.

8. در دانمارک روشن کردن ماشین قبل از چک کردن اینکه بچه ای زیر آن خوابیده است یا نه، ممنوع است.

9. در تایلند انداختن آدامس جویده شده تا 500 دلار جریمه دارد و قبل از خارج شدن ازخانه حتما باید لباس زیر پوشیده باشید.

10. در سال 1888 در بریتانیا قانونی تصویب شده که دوچرخه سواران را موظف می کرد تا زمان رد شدن ماشین از کنارشان، زنگ دوچرخه هایشان را بطور پیوسته به صدا درآورند.


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:22 ] [ محمد حاجی حسین ]
[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:18 ] [ محمد حاجی حسین ]

اوراق قضائی :

اوراق قضائی جزئی از محتویات پرونده را تشكیل می دهند .

مهمترین اوراق قضائی عبارتند از :

1-   دادخواست
2-   اظهار نامه
3-   اخطاریه
4-   احضاریه
5-   جلب
6-   دادنامه
7-   اجرائیه
8-   واخواست


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:14 ] [ محمد حاجی حسین ]

1-   دفتر ثبت عرایض
2-   دفتر اندیكاتور
3-   دفتر ثبت لوایح   
4-   دفتر ثبت ارجاعی
5-   دفتر ارسالی به دایره ابلاغ دادگستری
6-   دفتر ارسال به شعبات و به حوزه قضائی
7-   دفتر ارسال به واحد پست
8-   دفتر ارسال به ادارات شهری
9-   دفتر ارسالی به اجرای احكام
10- دفتر ارسالی به دادگاه تجدید نظر
11- دفتر ثبت فرجام خواهی
12- دفتر ثبت دادنامه
13- دفتر ثبت اوقات
14- دفتر ثبت آمار
15- دفتر زندانیان
16- دفتر اجرائیه


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:13 ] [ محمد حاجی حسین ]

دفتر دادگاه محل تهیه مقدمات دادرسی و تنظیم پرونده ها است كه به تصدی مدیر دفتر و یكنفر ثابت بایگان و یكنفر منشی دادگاه و همگی تحت ریاست رئیس دادگاه انجام وظیفه می نمایند و امور دفتری را كه مجمـوعه اقـدامـات و عملیاتی كه منجر به دریافت و ثبت و توزیع مكاتبات جهت بر قراری ارتباط است انجام می دهند . اهمیت این امور دفتری بسیار زیاد است تا حدی كه عدم وجود آن باعث ایجاد اختلال در نظم و ترتیـب گردش مكاتبـات و نامه های اداری و تشكیل پرونده می گردد . قسمتی از كارهای دفتر دادگاه را منشی دادگاه که در اطاقی غیر از دادگاه مستقر است انجام می دهد كه عضوی از اعضاء دفتر دادگاه است ولی در خود دادگاه انجام وظیفه می كند .
كار دفتر به اینصورت است كه هر دفتر كارهای دفتری مربوط به شعبه خود را انجام می دهد یعنی بطور مستقل عمل ثبت نامه های وارده و صادره ، لوایح، دادخواستها، و شكوائیه ها را انجام می دهند .

منبع:http://www.vakil.net/

[ چهار شنبه 5 بهمن 1390برچسب:, ] [ 1:11 ] [ محمد حاجی حسین ]

آیا می‌دانید؟

1)عوامل توليد،‌ تكثير و توزيع آثار سمعي و بصري مستهجن حسب مورد به مجازات مفسد في‌الارض، حبس، شلاق، جزاي نقدي، ضبط تجهيزات مربوطه و محروميت از حقوق اجتماعي محكوم مي‌گردند؟

2)نگهداري نوار،‌ ديسكت و لوح‌هاي فشرده مستهجن و مبتذل جرم بوده و دارنده به مجازات جزاي نقدي و ضبط تجهيزات مربوطه محكوم مي‌گردد؟

3)عامل انتشار آثار مستهجن و مبتذل از طريق سايت‌هاي كامپيوتري و و بلوتوث به مجازات شلاق (30 تا 74 ضربه) و جزاي نقدي (10 تا 50 ميليون ريال) و محروميت از حقوق اجتماعي (2 تا 5 سال) محكوم مي‌گردند؟


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 11:0 ] [ محمد حاجی حسین ]

 

براساس ماده ۲ آئين نامه اجرايي قانون الحاق يک تبصره به ماده ۱۰۸۲ قانون مدني مصوب
مورخ13/2/1377  هيأت محترم وزيران، نحوه محاسبه ارزش فعلي مهريه به ترتيب ذيل مي باشد:
 
ارزش مهريه در حال حاضر برابر است با عدد شاخص در سال قبل (از محاسبه) تقسیم بر عدد شاخص در سال وقوع عقد ضربدر مبلغ مهریه مندرج در عقد نامه
 
به طور مثال اگر ازدواجی با مبلغ مهریه 200.000 ریال در سال 1352 تحقق یافته و قرار باشد مبلغ مذکور در در حال حاضر تأدیه گردد؛ برای محاسبه مبلغ مهریه در حال حاضر (سال 1388) از رابطه زیر استفاده می گردد:
ارزش مهریه در حال حاضر  (سال 1388) = عدد شاخص در سال 1387 / عدد شاخص در سال 1352 × مبلغ مهریه مندرج در عقدنامه
0.47/183.31 × 200000 = 78004255(ارزش مهریه در سال 1388)
 در نتیجه مهریه قابل پرداخت در سال 1388 (زمان تادیه) معادل 78004255 ریال می باشد. بدیهی است که تا سال 1388 به پایان نرسد، صورت کسر فوق، شاخص سال 1387 یعنی عدد 31/183 خواهد بود و بعد از اتمام سال 1388 و ورود به سال 1389 شاخص سال 1388 جایگزین شاخص 1387 خواهد گردید.
منبع:http://lawyer-sat-legal.blogfa.com
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:44 ] [ محمد حاجی حسین ]

-محتویات ومندرجات وامضاهای موجود درسند در تمام مراجع معتبرمیباشد ونیازی به اثبات اصالت آنها نیست ۲-ادعای برخلاف سند پذیرفته نمیشود ۳-نسبت به اشخاص ثالث وقائم مقام آنها معتبراست (اشخاص ثالث کسانی هستند که در تنظیم سند نقشی نداشته اند ) ۴-برای تامین خواسته ای که مستند به سند رسمی است نیازی به تودیع خسارت احتمالی نیست ۵- مشمول مرورزمان نمیشود ودر هرزمان میتوان به موجب آن درخواست صدور اجرائیه نمود ۶-رای داورچنانچه مخالف با سند رسمی باشد پذیرفته نمیگردد.

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:37 ] [ محمد حاجی حسین ]

۱-دونسخه تقاضانامه ثبت موسسه ازاداره ثبت شرکتها

۲-دونسخه اساسنامه شرکت

۳-دونسخه صورتجلسه مجمع موسس

۴-فتوکپی شناسنامه همه اعضا

۵-درصورت لزوم اخذمجوز

که سه مورداول باید به امضاءهمه شرکابرسد.تعدادشرکابایدحداقل دونفرباشدمیزان سرمایه هرمقداری می تواند باشدواگرموسسه شعبه داشته باشدامضاءوفتوکپی شناسنامه وآدرس محل سکونت مدیر شعبه هم باید به مدارک فوق ضمیمه شود.

منبع:http://daftarehoghooghi.blogfa.com/

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 10:36 ] [ محمد حاجی حسین ]

بشر از 7 هزار سال قبل، از وجود يك ماده مخدر قوي در خشخاش آگاه بوده است و در لوحه هاي گلي متعلق به 5 هزار سال قبل از ميلاد كه از سومريان با قيمانده از ترياك نام برده شده است. در حدود 4 هزار سال قبل از ميلاد و كشيدن ترياك در چين رايج بوده است. در حدود 1500 سال قبل از ميلاد تخم خشخاش از مصر به يونان برده شد.

يوناني ها ترياك را اپيوم ناميدند. پزشكان تركيباتي از ترياك را براي بيماري هاي مختلف جسمي و رواني تجويز مي كردند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:53 ] [ محمد حاجی حسین ]

اگر کسی به دلیل قرض که پرداخت نکرده خود، همسر، پسر یا دخترش را بفروشد یا به کار اجباری بفرستد آنها تا سه سال باید برای کسی که آنها را خریده کار کنند و در سال چهارم آزاد می‌شوند.
اگر مردی همسری بگیرد ولی با هم آمیزشی نداشته باشند آن زن همسر او نیست.
اگر زنی با مرد دیگری رابطه داشته باشد، باید هر دو با طناب بسته شوند و به آب انداخته شوند. ولی شوهر می‌تواند زن خود را ببخشد و شاه بردگان خود را.
اگر مردی به همسر باکرهٔ کسی را که هنوز در خانهٔ پدرش زندگی می‌کند دست درازی کند، مرد به مجازات مرگ می‌رسد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:49 ] [ محمد حاجی حسین ]

"علی اصغر بروجردی معروف به اصغر قاتل (زاده ۱۲۷۲ خورشیدی - مرگ ۱۳۱۳ خورشیدی)  بود و قربانیان وی را اکثراً کودکان تشکیل می‌دادند که او در اغلب موارد به آنها تجاوز می‌کرده‌است. طی مدتی که در عراق زندگی می‌کرده ۲۵ کودک را به قتل رسانده و پس از مدت‌ها زندان و پس از آخرین قتل در عراق به ایران می‌گریزد و در ایران هم مرتکب ۸ قتل می‌شود. وی در تاریخ ششم خرداد ۱۳۱۳ در تهران محاکمه و در ششم تیرماه همان سال به دار آویخته شد. اصغر قاتل، عامل قتل بیش از ۳۳ پسر خردسال و نوجوان به عنوان اولین قاتل زنجیره‌ای ایران شناخته شده است؛ جنایات وحشیانه وی تنها به داخل کشور محدود نشد و تا کشورهای مرزی نیز پیش رفت."

[ پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ] [ 2:48 ] [ محمد حاجی حسین ]
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ احج (انجمن حقوقدانان جوان ) به بررسی و تحلیل آخرین اخبار و مطالب و ارائه مقالات حقوقی از اساتید و پژوهشگران حقوقی می پردازد و از نظرات خوانندگان در این زمینه استقبال می نماید که توسط محمد حاجی حسین فارغ التحصیل رشته ی حقوق راه اندازی شده و این وبلاگ طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکند. با تشکر از انتخاب شما
موضوعات وب
لینک های مفید

سایت مجلس شورای اسلامی

امکانات وب
حق بالاتر از قانون است(ضرب المثل روسی

ابزار هدایت به بالای صفحه

با تشکر از بازدید شما. موفق باشید